söndag, maj 07, 2006

Extreme balkong makeover

Det är ju lite av synd och skam att ha en balkong och inte använda den, och förmodligen är det ännu mera synd och skam att ha en ganska rymlig balkong ut mot innergården med kvällsol som endast är utrustad med en smutsig stol, ett likaledes smutsigt bord som tidigare tjänstgjort som bordet-pappa-haft-grillredskapen-på-när-det-vankats-grillkväll-hemma-i-radhusträdgården och en generös mängd äckligt måsbajs.

Helgen har med andra ord ägnats åt att försöka piffa upp denna skamfläck med så små ekonomiska medel som möjligt (speciellt med tanke på de summor som spenderades på helt andra saker på IKEA). Här presenteras före och efter-bilder, och om man kisar lite så känns det nästan precis som när man bläddrar i Elle Interiör (ja, jag är ironisk nu).

FÖRE:
Photobucket - Video and Image Hosting
Avskalad minimalism (sådant brukar väl för övrigt gillas i Elle Interiör, tillsammans med "rymd" och "mycket ljus"...här finns ju alla tre, som synes)?

EFTER:
Photobucket - Video and Image Hosting
Ett hörn (med en omsorgsfullt skurad stol)...

Photobucket - Video and Image Hosting
Här är tanken att ytterligare en blå stol ska stå

Photobucket - Video and Image Hosting
...ett hörn till

Photobucket - Video and Image Hosting
Ett inte helt lyckat försök till en överblicksbild

och som bonus:

Photobucket - Video and Image Hosting
Balkong by night (...fylla och fight?). Notera särskilt den smakfulla ljusslingan som (surprise!) inte heller var ett särskilt väl planerat och förberett IKEA-inköp.

Så, nu är det bara för alla som känner sig manade att komma över (gärna med en bag-in-box) för lite avslappnat balkonghäng. Jag har en flaska rosé (inhandlad på ett av de alltid lika pålitliga "3 flaskor för 69 danska kronor"-erbjudandena) i kylen annars.

15 kommentarer:

Anonym sa...

ojoj bodde jag i malmötrakten skulle jag minsann ta din inbjudan på allvar. nu bor jag rätt långt bort. ibland har du tur.

Lina sa...

Ey, men har du vägarna förbi kvarstår erbjudandet iallafall.

Anonym sa...

ooh, very pretty indeed. det enda som saknas är en plastflamingo!

anna sa...

den är riktigt riktigt soft den där balkongen...jag änner att jag ligger efter i min egen extreme balkong makeover!

Lina sa...

Baby, du vet att du ständigt är välkommen. Och jag ska bara jobba typ 60% i sommar, så tillfällena kommer inte att saknas.

anna sa...

såg du fotbollen? jag gråter snart....

Anonym sa...

wow. det här bevisar ju att även vanliga människor kan homestyla och inte bara typ martin timell!

Anonym sa...

Å herrejävvlar Lina. Du har härmed inspirerat mig till vidare husliga ingrepp! Nyinflyttad sedan i söndags och balkongprojektet ser ljust ut nu tack vare dig. Tänka sig.

Lina sa...

Sofie: You better, biatch!

Anna: Vad ska man säga...du gjorde verkligen rätt i att åka till Lund istället för det var sannerligen ingen munter tillställning man fick uppleva i öststatsbetongbunkern igår. Jävla skit.

Emelie: Haha, tack så mycket, men mina insatser bör nog inte överskattas (jag har typ lagt på några mattor och köpt krukan "Krukan" på IKEA för 10:-). Att tvätta bort måsbajset gjorde dessutom bara det den största förändringen...

Clara: Heh, eller så kan du kolla på ett balkongfixarprogram som sänds på svt nu ikväll...där läggs det in värmeslingor, självvattningssystem och "inreds på det marina temat". Jag känner att jag ligger kraftigt i lä (notera: vitsigt!) där.

Anonym sa...

men, när kommer de utlovade fotbollsbilderna?

anna sa...

men jag hoppas du har den nya låten "who's da man" som kommer bli värsta bästa vm-låten...

Lina sa...

Anna: Nej, jag har inte det! Detta frustrerar mig oerhört eftersom jag varit minst sagt sugen på att höra den ändå sedan jag läste de lysande recensionerna...

anna sa...

"I love you ich liebe dich, zlatan ibrahimovic".....alltså, den är riktigt jäkla bra....eller, kommer iallafall bli sommarens melodi...släng iväg ett mail till mig så kommer den susande snabbt som attans!

Anonym sa...

Mycket fint!
Men jag kan varna att den där mattan kommer att må sådär efter lite sommarregn. Vi köpte trätrall i år...

Lina sa...

Ja, mattorna lär ju vara intressanta att skåda vid sommarens slut...fast jag har haft en sedan tidigare som klarat sig förvånansvärt bra, så den som lever får se antar jag. Annars är det ju IKEAs billigaste så om inte annat får det väl bli nya till nästa säsong...;)