måndag, juni 27, 2005

Nej, det är inte så att jag har något bättre för mig

1. Gillar du frågor? När jag är halvtrött och uttråkad framstår de ibland som det bästa i världen.
2. Namn? Lina.
3. Höger- eller vänsterhänt? Högerhänt.
4. Humör just nu? Seg.
5. Favoritgodis? Jag testade att köpa nya Marabou Digestive häromdagen, and I think this could be the beginning of a beautiful friendship.
6. Är det nåt du absolut inte äter? Russin, saker som påminner om russin (typ katrinplommon och torkad frukt), rött kött, mjölk straight up, selleri, varma morötter, fisk/skaldjur där huvudet är kvar, ärtsoppa, rotmos, mejeriprodukter från Lidl och vita bönor i tomatsås. Bland annat.
7. Kläder just nu: Linne och avklippta jeans.
8. Musik just nu? Bloc Party - So here we are.
9. Vad åt du senast? Indisk spenatgryta med ris till lunch (rester rules).
10. Vad sa du senast?: Jag sa "tack så mycket!" och sken som en liten sol efter att den sympatiska expediten på Kicks gett mig gratisprover när jag köpte en ny fuktkräm. Sedan sa jag en massa saker i telefon, som jag dock väljer att inte redogöra för här.
11. Favoritkläder: Skor, såklart.
12. Favorit-hangout: Min säng.
13. Om du var tvungen att leva i en annan tidsepok, vilken skulle du välja då?: Jag tänker mig amerikanskt 60-tal, med dinerbesök, snygga kläder och sexuell frigörelse. Ungefär som i filmen "There goes my baby", om någon har sett den? En av huvudrollerna spelas av min favorit Dr Carter i Cityakuten, och det är givetvis med honm jag föreställer mig att den där sexuella frigörelsen ska praktiseras.
14. Sommarplaner: Jobba en massa. Dessvärre också slutföra uppsatsen, vilket rimmar jävligt illa med noll fritid, sömnlöshet och att och jag hemsöks av magkatarren från helvetet. Men jag ska inte klaga (utan istället gå och dunka huvudet hårt i närmsta betongvägg).

15. Är du bra på matte? Nej, jag var/är pinsamt dålig. Jag blev till och med hotad med nedflyttning till gruppen som hade ALLMÄN matte på högstadiet (givetvis bara freaks!) när jag fick tillbaka ett prov med typ 4 rätt av 20.
16. Fisk eller badkruka? Fisk, lätt, folk som mesar sig när de ska bada är töntar. Det är ju skönt om vattnet är lite kyligt, hell, man badar ju för att svalka av sig efter att ha plågat sig med svettandet på stranden.
17. Favoritfärg? Brunt, grönt och guld.
18. Saft eller alkohol? Beror helt på valet av tid och plats.
19. Längd och vikt? Jag har ingen aning om någotdera.
20. Hur många kuddar sover du med? Fem, varav två är gigantika. Jag är något av en komfortjunkie.
21. Favoritväder? Varmt, men inte jättevarmt.

22. Om du var fast på en öde ö, 3 saker att ta med? Mat, solkräm och...ett hus?
23. Spelar du nåt instrument? Nej.
24. Morgon- eller nattmänniska? Nattmänniska, jag gillar att sova på dagen.
25. Sparare eller slösare? Slösare!
26. Vem är viktigast för dig? Mamma, pappa och Mårten.
27. Gyllene regeln för dig??? Taste is the enemy of art.
28. Det bästa du vet? Vänner, slacking och medgång.
29. Bästa leksak? Sällskapsspel.
30. Bästa film? Star Wars, A Clockwork Orange och Dirty Dancing.
31. Tror på liv på andra planeter? Det är inget jag går och funderar på direkt, och jag lär nog inte ta definitiv ställning i frågan heller (förutsatt att jag inte en dag blir abducted by aliens).
32. Kommer ihåg din första kärlek? Haha, jodå. Man borde kanske ha jobbat vidare på det där...
33. Älskar du henne/honom fortfarande: Nej. Jag hörde rykten om han har flyttat till förortsvilla och avlar fram ungar på löpande band, vilket inte riktigt är my thang.
34. Har några homosexuella vänner? Herregud ja, vilka skulle annars upplysa mig om kvalitativa bögporrtips och vilket ister som är "fistarens favorit"?
35. Tror du på mirakel? Man hoppas ju.
36. Tror du på att det är möjligt att vara trogen för alltid? Klart det är.
37. Ser du dig själv tolerant mot andra? JAJAMENSAN (ja, det där var ironi).
38. Ser du på kärleken som ett misstag? Kanske.
39. Hur många barn vill du ha när du blir stor? Noll.
40. Framtidsdrömmar? Ett fast välbetalt jobb någon gång i mitten av hösten skulle vara helt OK. Jag önskar mig även fungerande relationer, själsfrid, skönhet, gott omdöme, en lottovinst samt en rejäl karl iklädd jeans av en icke-spexig modell.
41. Bio eller promenad? Bio.
42. Är du åt höger eller vänster (politiskt sett)? Jag är partipolitiskt obunden.
43. Glasögon, linser eller inget? Glasögon ibland. Oftast inget, jag tror att jag hade perfekt syn för länge för att någonsin kunna vänja mig vid att ha glasögon på mig hela tiden.
44. Teknisk eller oteknisk? Jag är så jävla oteknisk. Mitt enda försök till att skaffa mig tekniska färdigheter slutade med att jag i vredesmod kastade ut en halvfärdig högtalare genom klassrumsfönstret på tredje våningen. Go figure.
45. Är du kittlig? Som fan, jag brukar helgardera mig genom att sparka vilt så fort någon ens närmar sig mina fötter.
46. Snarkar du? När jag är full lär jag säkert snarka sjukt mycket.
47. Stjärntecken? Jungfrun.
48. Rädd för insekter? Bara om det är många samtidigt.
49. Äckligaste insekten? Är sniglar insekter?
50. Största svaghet? Jag är sjukligt nojig. Och jag har kass självdisciplin.
51. Det här är jag bra på? Jag saknar helt talanger, vilket är lite av min stora livssorg. Men låt oss inte gå in på det här, jag kommer bara att bli emo och fundera på om jag har något existensberättigande.
52. Musikstil? Jag är givetvis för gammal för att ha en musikstil, folk som anammar en subkultur/livsstil efter att de fyllt 20 är fan enbart sorgliga. Men jag gillar som alltid sunkig 90-talsindie, själfulla ballader med stråkar, trallvänliga hits, hårdrocksballader, lo-fi, bögdisco och melankoli. Bland annat (men för att påminna om något som numera är ett stående skämt i bekantskapskretsen: JAG VET JU IN...oh, sod it).
53. Lyckotal? Öh, nä.
54. Favoritfilmgenre? Highschoolfilmer, kassa skräckfilmer, bra skräckfilmer, dumglada komedier med Adam Sandler, smöriga romantiska filmer med Hugh Grant, äh, jag gillar alla sorters filmer så länge de är underhållande eller berör mig. Dessa brukar kunna återfinnas i de flesta kategorier utom svenska filmer som handlar om någon som upplever en översittade och tokrolig "åhåhå, ni vet ju inget om den riktiga, stora världen"-kulturkrock när de återvänder till sin hemstad efter att ha "tagit sig därifrån" och bott i storstaden i några år (dvs ungefär 90% av alla svenska filmer), actionfilmer och filmer där handlingen underkastas av det faktum att någon skitnödig regissör vill använda sig av "spännande" cineastiska grepp.
55. Bästa bok? Kurt Vonnegut - Slaughterhouse Five or the Children's Crusade. Om jag bara får välja en.
56. Om du fick välja en superkraft, vad skulle du välja? Jag hade inte bangat lite telekinesi. Fatta hur ofta min omgivning hade sett ut som skolbalsscenen i Carrie?
57. Favoritord? Jag är barnsligt förtjust i 50-talsinterrogationer som "attans!". Och jag blir alldeles varm och mushy inombords varje gång jag hör lokala dialektord från östra Skåne, eftersom de påminner mig om människor jag saknar.
58. Vad vill du jobba som? Kulturtant.
59. Chips, morötter eller godis? Chips.
60. Pizza eller hamburgare? Pizza.
61. Skriver du dagbok? Nä.
62. Sport, A-ekonomi eller barnprogram? Sport, förutsatt att det är på TV (läs: man slipper utöva det själv).
63. Namnsdagsdatum? Ingen aning. Det brukade vara den 20 maj, på min mormors födelsedag, men sedan tror jag att mitt namn togs bort till förmån för något töntnamn som INGEN heter.
64. Har du nån flickvän/pojkvän? Nej.
65. Tänker du någonsin tatuera eller pierca dig? Nej.
66. Födelsedag? 5 september.
67. Favoritchipssort? Sourcream.
68. Synliga ärr (antal)? Ett på benet från när jag fastnade med benet i en gräsklippare (fråga inte), ett på armbågen från när jag trillade av en häst i min ungdom och ett på tummen efter ett misslyckat försök att öppna en ölflaska med kniv.
69. Din bästa vän (namn)? Cici.
70. Stökigt eller välstädat? Välstädat i teorin, stökigt i praktiken.
71. Gungar du på stolen? Nej.
72. Hur många kusiner har du? Sex.
73. Detta gör mig argast? Idioti.
74. Bästa årstiden? På våren, precis när det börjar bli varmt (tjusningen med värmen tenderar ju dock att släppa ganska fort).
75. I julklapp önskar jag mig? Skor och smink. Och pengar.
76. Senap, ketchup eller inget på korven? Ketchup och senap. Gärna en massa andra grejer också, det gäller ju att passa på när det ingår i priset.
77. Skulle du någonsin få för dig att hoppa bungy-jump? Aldrig i livet.
78. Vilken hand håller du gaffeln i? Vänster.
79. Anser du att man får skylla sej själv om man slickar på en lyktstolpe mitt i vintern? Givetvis.
80. Är alla lika värda? Allvarlig tveksamhet om huruvida svaret på den frågan är ett rungande och självklart "ja" har självklart aldrig varit något som jag ens haft under övervägande. Givetvis inte.
81. Vad hänger på väggarna i ditt rum? Jag har en Star Wars-plansch i hallen.
82. Vilken färg har du på tapeterna? Jag har inga tapeter, men samtliga färger som finns representerade i min lägenhet är: vitt, rött, grönt och bei...förlåt, äggskal. Eller var det kaffe latte?
83. Pasta, ris eller potatis? Potatis.
84. Hur är din drömtjej/kille? Foxy, rolig och har självdistans.
85. Vilket är bäst - Julafton eller din födelsedag? Min födelsedag. På julafton får ju ALLA presenter.
86. Ljust eller mörkt bröd till frukost? Ljust, snabba kolhydrater 4 life!
87. Vilken läsk är godast? Cola light. Ingen konkurrens.
88. Vad gör du helst? Sover på dagtd och lyckas låta bli att tänka på sådant som är jobbigt.
89. Den här frasen älskar jag att höra? "Jag bjuder"?
90. Hur många syskon har du? Ett.
91. Bäddar du din säng? Knappast.
92. Bor du själv eller tillsammans med någon? Själv. And I wouldn't have it any other way.
93. Är du allergisk mot något? Nickel.
94. Är du mörkrädd? Nej.
95. Är du religiös? Inte särskilt.
96. Tror du på astrologi? Bara på boken "Kärlekens horoskop" som jag och Cici brukade lusläsa under högstadietiden för att kolla om vi var kompatibla med våra potentiella span (vilket åtminstone jag aldrig var, eftersom de som är födda i mitt stjärntecken alltid framställdes som sura, kritiska, anala, ironiska och aviga människor med en förmåga att konstant hänga upp sig på detaljer - jag förstår verkligen inte var de fick det ifrån).
97. Tror du på magi? Nej. Framförallt tror jag inte på kristallterapi, feng shui och dylika läror som i första hand praktiseras av "livsbejakande" medelålders kvinnor som har som högsta dröm att öppna ett eget litet healingcenter hemma i garaget.
98. Släpar du fötterna efter dig? Bara när jag bär flipflops.
99. Gympadojor, välpolerade skor eller sandaler? Sandaler, förutsatt att de är snygga.
100. Vad är du mest rädd för? Kräk, ondska, cancer, mislyckanden, död och hemskheter.

Inga kommentarer: