måndag, augusti 15, 2005

Jag avslöjar mina low-brow kulturella preferenser

Yay, jag har uppmanats till att svara på grejer och är inte sen på det (eller jo, rätt sen om man ska vara ärlig, men det beror bara på att jag legat under täcket och tyckt synd om mig själv under större delarna av eftermiddagen).

Här är mina svar, i vanlig ordning utdragna och dravlande:

5 albums in your ipod
Jag har inte riktigt gjort verklighet av mina ambitioner att köpa en (grön!) ipod ännu, men om vi ponerar att så vore fallet hade jag sannolikt laddat den med bland annat:
-Pavement - Crooked rain, crooked rain, eftersom det är världens bästa skiva och alltid alltid alltid måste omnämnas.
-Tori Amos - Strange little girls, eftersom jag brukar lyssna på den under sega bussturer och den lämpar sig så utmärkt för ändamålet.
-My Bloody Valentine - Loveless, eftersom inget är som att kunna bära sig sin knarkarmusik vart man än går.
-Jonathan Richman - I, Jonathan, för att Jonathan är MIN MAN.
-Nerf Herder - How to meet girls, som en diskret passning till föregående skivval och för att ingenting kan put a smile on my face som denna odödliga klassiker. Dessutom innehåller den världens vackraste kärlekssång, med hjärtevärmande rader som "I'd get a Michael Bolton tattoo/And I'd change my name to Kenny G for you".

5 movies you've seen recently
-Road Trip med S+F förra veckan. Och jag skäms inte, utan erkänner villigt att jag gillar alla amerikanska dumkomedier, specillt de med Steve Stifler (jag vet att han kallades något annat i den här filmen, men det är ju en bisak) i rollistan.
-Kass TV-film på dansk TV2, som jag inte lyckades stänga av eftersom min favorit Jenny Lewis från Rilo Kiley spelade huvudrollen (hon var cirka 15 så jag lyckades slå bort mina vanliga jag-skulle-lätt-kunna-bli-lesbisk-för-din-skull-Jenny-tankar ur huvudet). Efter ett tag inledde dock hennes rollfigur ett sexuellt förhållande med sin styvpappa, spelad av Kellys gamla pundarpojkvän Noah från Beverly Hills (yuck!) och allt blev mest konstigt och obehagligt.
-Wedding Crashers. Åh Owen.
-Saw. Inget går upp mot slemmiga skräckfilmer, som bekant.
-Dessutom hyrde jag och Carro den mytomspunna filmen TRE SOLAR för någon vecka sedan, bara för att se om den kunde leva upp till allt spott och spe den tvingats mottaga. Det kunde den. Med råge. Jag har, helt seriöst, känt mig fullkomligt asexuell sedan jag såg Mikael Persbrandt, hans peruk och hans känslosamma tolkning av ett opiumrus förenas i en älskogsakt med Lena Endre.

(jag blickar genom listan ovan och inser att jo, jag är nog verkligen världens mest finkulturella människa)

5 nice things that happened to you recently
-Jag lyckades behärska mig och inte gå hem för att lyssna på Placebo, gråta mascaratårar och snitta upp handlederna efter dagens besök på arbetsförmedlingen...?
-Onsdagen visar tendenser på att bli bra, med ett högst välbehövligt frisörbesök följt av fika på bästa Ebbas med Daniel och Frida där en PRESENT från Turkiets mest sleazy turistkvarter kommer att överräckas till mig.
-Vikarietimmar har tilldelats mig.
-Jag slogs just av insikten att jag har Jacky chokladpudding i kylskåpet.
-...och fan, den frågan ställs verkligen på fel dag.

5 MP3s on your playlist
-Dolly Parton - Here you come again
-Lita Ford - Kiss me deadly
-The Rentals - Getting by
-Superchunk - Driveway to driveway
-A-ha - The sun always shines on TV

I'm tagging
Oj, jag vet inte. Får man återkomma? Men min fellow fylla-i-test-entusiast Josefin, jag uppmanar dig att besvara det här i din helgondagbok!

2 kommentarer:

Britta sa...

...och jag lyssnar på Pavements "Crooked rain crooked rain" as we speak. Bra musiksmak girl.

Lina sa...

Tack så mycket, och tack detsamma, alla människor som lyssnar på Crooked Rain får min omedelbara och villkorslösa respekt :)