söndag, september 04, 2005

Put me to the test, lay me down to rest

Anmärkningsvärda saker idag: det här är den sista dagen i mitt liv som jag är 27 år gammal. Jag firar detta genom att stiga upp i ottan för att panikstäda inför min familjs besök som är inplanerat till 12-tiden (jag är trots min stigande ålder inte mer vuxen än att jag måste städa ordentligt varje gång mina föräldrar med granskande blickar besöker mitt hem). Jag kunde förvisso ha gjort det igår och sparat mig själv en del arbete (och i bästa fall kanske även värdighet), men valde istället att ägna aftonen åt att sova, titta på fotboll, sova lite till, äta pannkakor och önska livet ur de idioter som smällde av ett jävla fyrverkeri utanför mitt öppna fönster. En sedvanligt kvalitativ afton, med andra ord.

Annars: Jag har saknat de där ifyllningstesten man gjorde titt som tätt på den gamla goda skunktiden lite, och tog därför tillfället i akt när jag stötte på det här:

Senaste impulsköp: Billiga halsband av en gatuförsäljare.
Bästa promenad: Pildammarna (det är ju nära och bra, och bortser man från ankbajslukten som brukar samlas i ett specifikt hörn av dammen samt risken för våldtäkt/att bli attackerad av psykfall eller crackheads så är det ju riktigt pittoreskt och trevligt). Jag gillar även slingan i Duvestubbeskogen hemma i hålan (den ter sig så mycket trevligare nuförtiden när man inte längre behöver springa det fruktade maxtestet där).
Favoritdryck: Cola light, öl, isthé, kärringdrinkar och sprit on the rocks (om jag känner mig våghalsig).
Äter lyxmiddag på: Det där tapasstället på Gamla Väster (Gazpacho?) var GRYMT. Annars funkar ju alltid något schysst sushiställe.
Favoritgata: BUTIKSGATAN LEONARD...givetvis. Samt Welfare Road i närheten av där Janne en gång bodde i Stratford, bara för att det kändes så rätt att det lokala studenthemmet var placerat just där. Hahahahaha.
Bästa förfestmusiken: Gamla britpophits från 90-talets första hälft är alltid det bästa. Allihopa nu: Jim stops and gets out the car, goes to a house in Emperor's gate...Annars funkar ju alltid gamla hårdrockshits, förutsatt att de andra förfestdeltagarna också är nere med skiten och kan sjunga med i ay-ay-ay-ay-where-do-we-go-now-partiet i Sweet Child O' Mine (note to self: måste någon dag skriva ett blogginlägg om den orubbliga teorin om att man aldrig kan lita på någon som inte var hårdrockare under uppväxtåren).
Reser helst till: London. Billigt och alltid bäst. I ett par dagar iallafall.
Bra gå bort-present: Sprit, godis och hembrända blandskivor.
Favoritlyxartikel: Dyrt läppglans.
Älsklingsljud: Pyset när en colaburk öppnas. Och moogsynthar.
Senaste upptäckt i Stockholm: Eh, det är jobbigt att springa som en speedad hjort till spåret när det bara är fem minuter mellan att man med panik i stämman har stått inne på biljettförsäljningen och desperat gnytt fram "Nästa tåg till Malmö, jag bryr mig inte om vad det kostar!" och tågets avgång. Och nej, det är inte den enda upptäckten jag har gjort, men väl den senaste.
Favoritgalleri: Tyvärr är jag inte så finkulturell att jag håller mig med ett sådant.
Tidning jag gillar: Jag gillar alla dyra, glossiga tidningar. Utom de som försöker vara "arty" på ett skitnödigt sätt.
Favvosajt: I love you Postsecret.
Här bjuder jag mamma på middag: Någonstans där de har italiensk mat, eftersom mamma gillar det och jag ju inte är sen att smöra. Oftast är det dock hon som bjuder mig...
Favoritförort: Hästryda?
Fikar gärna på: Jag fikar alldeles för sällan. Men gärna någonstans där de har stora soffor och inte snålar med kakor/mackor. Det är även ett plus om det finns med på något föräldraforums svarta lista över caféer som inte är toleranta mot långfikor med skrikande, kräkande spädbarn (jag vet, jag är en ond människa).
Favoritbutik: Jag har fortfarande vissa förhoppningar för nya Åhléns på gågatan, de uteblivna Mujidoftljusen till trots. Blir det bara en MAC-disk är jag beredd att glömma och förlåta.
Bästa lunchställe: Musashi = bäst sushi i Malmö. Och MAX, givetvis.
Favoritgrönsak: Avocado och spenat.
Favoritfärg: Svart, grönt, brunt och guld.
Favoritmärke: På vad? Jag älskar Philosophy för deras duschkrämer och dylikt. Eller rättare sagt, jag älskar Philosophy för ALLT. Gillar även Clinique, Benefit och MAC. När det gäller är kläder är jag inte så kräsen, är det snyggt så är det.
Favoritdjur: Igelkottar.
Bästa nu levande regissör: Wes Anderson är alltid min babe (...på ett teoretiskt plan).
Stjärna jag vill träffa: Never meet your heroes.
Favvoskor: Min mormors gamla stövlar, som dock är i skriande behov av en omklackning.
Klädkonto per månad: Ingen aning.
Modeförebild: Mimi i Drew Careyv (i attityd såväl som i ögonskuggeapplicering). Åter igen, åtminstone på ett teoretiskt plan.
Motionerar: Ibland kör jag minsann en powerwalk till busshållplatsen.
Mest överskattade affär: JC. Har inte salufört något en vettig människa kan sätta på sig sedan typ 1991...om ens då.
Dyraste jag köpt: Min lägenhet.
Mode jag aldrig vill se igen: Knästrumpor och liknande småflicksmode komplett med tofsar i håret och pastellfärger, lackbyxor och magvisande toppar i skrikiga färger och "skojiga" material (minns någon månne Kool Kajsa Kollektion?), spetsiga skor, SPEXIGA JEANSMODELLER PÅ KILLAR, 80-talsrevival, killar med tajta urringade tröjor ala Barbados-Magnus, samt cowboyboots och tidigt-90-talsrevival (men för de här två är det som bekant redan för sent).
Favoritprodukt på systembolaget: Hallonvodka, öl och sliskig likör.
Bästa fyllekäket: MAXburgare eller Stippes.
Dansar helst till: Ljudet av en pistolmynning som trycks mot min tinning, möjligtvis.
Senast gnolade: Den nya kassa Weezersingeln "We are all on drugs". Jag tror att gnolandet var ett sätt att bearbeta att Rivers Cuomo är NAKEN i videon. Det känns liksom inte riktigt rätt...efter alla dessa år med en småbisarr hangup på det här bandet (jag är övertygad om att teorin om att det alltid finns ett band i ens liv som man har svårt att släppa, så att säga) som jag ju egentligen inte ens har gillat på riktigt sedan sommaren 2000 borde man vara beredd på det mesta, men, well...ändå.
Senaste fyndet: Clinique bonus time, såklart! Gratis är alltid gott.
Bästa romanen: Kurt Vonnegut - Slaughterhouse five or the children's crusade.
Bästa diktsamlingen: Jag vet inte riktigt, jag har aldrig varit så förtjust i att sitta och plöja diktsamlingar från pärm till pärm, direkt. Dikter är bäst en och en.
Favoritprodukt på Apoteket: Oparfymerad bodylotion och tamponger i storpack. Jag är så jävla glamourös.
Fulaste färgen på kläder: Neonfärger och pasteller är alltid lika jävla fugly.
Går bort just nu i min cd-spelare: "The enchanting sounds of the panpipes" och dylikt går alltid bort i min skivspelare. Detsamma gäller den där typen av skivor som brukar saluföras som "Partysamlingar" i TV-reklamen och som alltid innehåller typ "Life is life" och några goa hits med Kennet and the Knutters.
Beställer i baren: "En ksidör...en grön", kanske? Jag har fortfarande svårt att förlika mig med att det tydligen egentligen bör uttalas "Exciter", med tanke på alla gånger man sofistikerat väst fram ovanstående medning i baren framåt småtimmarna.
Användbar pryl: Diskmaskin! ÅÅÅH JAG VILL HA EN DISKMASKIN.
Dessa vill jag ska svara på "hej konsument": Jag har fan inga kompisar, jag vet inte. Eller jo, det har jag visst vid närmare eftertanke: här och här har vi två av de mest förträffliga, smarta och roliga personerna jag känner, som alltså numera även huserar på en Blogger nära dig. De kan varmt kan rekommenderas om du inte riktigt känner att du hittat den där fyndigheten och intellektuella substansen du sökte under ditt besök här, och notera speciellt det nobla sällskap jag har placerats i bland länkarna i den sistnämnda bloggen. Det är du och jag, JT. Du och jag. Annars ska så klart alla svara, försök inte att låtsas som att ni har något bättre för er.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har en diskmaskin, jag har en diskmaskin!!! Faktiskt funderade jag senast idag på att faktiskt fylla i den här listan och då med diskmaskin som användbar pryl. Känner mig manad nu att fylla i listan snart. Men ett tag till tänker jag låtsas att jag har något bättre för mig.
Ska kolla in de rekommenderade bloggarna men jag känner faktiskt att jag hittat ganska mycket fyndighet här hos dig. Så. You go girl!