söndag, december 11, 2005

Vardagen är som söndag (eller om det var tvärt om)

Jag besökte shoppingparadiset (ähum) Mobilia och passerade MQ och Darinaffischerna. Damn, det var HETT. Eftersom jag faktiskt inte är tillräckligt kriminell och/eller sorglig för att ge mig på att sno en från en busskur är det kanske dags att gå in på MQ och fråga om de kommer att ha någon av bilderna över när kampanjen är slut? Eeeh, jag ska bara svälja min stolthet och självrespekt först...eller så skiter jag kanske i det och nöjer mig med min redan nämnda Zlatanbilder-samling i garderoben.

Under mitt Mobiliabesök gjorde jag för övrigt ett försök att handla killkäder, eftersom jag i ett anfall av sinnesförvirring gått med på att köpa ett gäng sådana till min bror i julklapp. Fy fan vad det gick dåligt! Var säljs det egentligen killkläder? Det enda jag begär är att det inte ska vara gubbkläder med Dressman-stuk, inte ansträngt halvtrendiga kläder av typen t-shirts med namn på icke-existerande amerikanska bensinmackar till överpris och de evigt förekommande TIGHTA JÄVLA BYXORNA, samt inte för dyrt. Ska detta behöva vara så svårt? Jag kände mig plötsligt glad över att vara kvinna, för trots att den här säsongen ju alltid av någon outgrundlig anledning domineras av "glammiga festkläder" som inbegriper styggelser såsom glitter och den där läskiga fejksatinen som utgör vart och varannat H&M-plagg så finns det iallafall kvinnokläder att tillgå även på sunkställen som Mobilia ("Malmös mest innehållsrika shoppingcenter", mähähä). En vanlig jävla huvtröja som ser OK ut, verkar dock till exempel omöjlig att tillgå. Så, om det är någon av manligt kön som läser den här bloggen (vilket väl förvisso känns aningen osannolikt, eftersom den som vi redan konstaterat till största del behandlar ämnena snygga killar och smink), var köper man snygga kläder? Inga gubbkostymer och INGA TIGHTA JEANS (jag tänker inte vara den som bidrar till att flera par sådana befolkar stadens gator).

Nu har jag dock lämnat det misslyckade Mobibliabesöket bakom mig och läser istället söndagstidningarna online. Det var Nobelfesten igår och det sätts entusiastiskt betyg på kungligheternas klänningsval. Seriöst, det måste ju faktiskt nämnas varje år: några av världens smartaste människor, som anses ha utfört de mest betydande genombrotten i forskningen inom sitt respektive fält under det gångna året, är samlade i samma rum och det nationen väljer att hetsa upp sig över (för folk verkar ju faktiskt göra det, dessutom) är vilka klänningar kungligheterna stylas upp i. Sorgligheten i detta kan knappt beskrivas i ord. Normalt sett är jag ju inte den som bangar lite ytlighet och fulkultur, men även jag har fan mina gränser.

Annars är det fint att se att Expressen väljer att fortsätta sitt vinnande (?) koncept med att köpa in majoriteten av sitt material från, eh, ska vi säga lite tveksamma engelska tabloider.
Den här artikeln exempelvis, är ju både tragisk och hjärtskärande, men vad tycker Expressen egentligen att man ska göra för att följa uppmaningen i rubriken och hjälpa lille Lennox? Åka till Storbrittanien och väl där ta livet av sig för att sedan kunna donera sin lever? Är inte det lite mycket begärt? Och när det gäller det här heta scoopet som sträcker sig över nationsgränserna och allt (här får alltså Expressen chansen att kombinera både en avdankad dokusåpastjärna OCH ett inköpt scoop från Daily Star OCH fotbolls-VM OCH lite smakfull striptease, fan vad nöjda de måste ha varit på redaktionen)...jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag struntar i det och övergår istället till att leta upp ett recept på kristyr till kvällens julpyssel/pepparkaksbak (man måste ju sysselsätta sig med något nu när Nip/Tuck sorgligt nog har lämnat oss - bilder kommer).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Brukar inte Carlings ha ganska vanliga fina luvtröjor? Där brukar iallafall jag fixa presenter åt min lillebror ibland (åt mig själv med för den delen).

Och kristyr är ju busenkelt! Massor av florsocker och ganska lite vatten. Jag köpte florsocker med jordgubbssmak för att få rosa kristyr. Pepparkakorna blir måhända lite äckligare men MYCKET finare!

Lina sa...

Oh, det finns väl gult florsocker också? En helt ny värld av spännande estetiska möjligheter öppnar sig plötsligt...

hnrk sa...

billigare, snyggare och roligare är tjejkläder.. mer färger, mer variation etc.

annars är internet stället att shoppa.. caliroots.se, junkyard.se, zoovillage.se - ja du vet. jc har väl en del, inte mkt men en del.