tisdag, december 13, 2005

Vi måste höja våra röster

Helt otippat föreslår en talesperson för Feministiskt Initiativ i dagens Expressen att man ska störta hierarkierna i luciatågen. När jag läste de banbrytande tankegångarna som hon lade fram i debattartikeln drog jag mig till minnes att fan, jag sprängde ju könsbarriärerna på precis det sätt som hon beskriver redan i klass 2A:s luciatåg i Svensgårdsskolans matsal för 20 år sedan!

Observera:

Image hosted by Photobucket.com
Jag tar mina första stapplande steg mot en professur i queerteori. Notera speciellt den knutna näven...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var alltid roligast att vara tomtenisse, tyckte jag! Man slapp stå och bekymra sig för att ens batteridrivna lilla plastljus (vad kallas sådana egentligen?)skulle slockna och man slapp snubbla i "luciasärken". Fin bild, fi borde vara nöjda.

Lina sa...

Ja, att vara tomte var utan tvekan det bästa alternativet i luciatåget. Jag minns att vi fick sitta på golvet framför tärnorna med varsin lykta under hela tåget = slappt och skönt. Dessutom fick man en chans att stå i the limelight under tipptapp-sången som inte resten av luciatåget deltog i.

Lina sa...

Heh, det hade varit schysst. Jag kan till exempel tänka mig att iklädd tomtedräkten joina "dykes on bikes" i prideparaden.