måndag, juli 24, 2006

Saker som aldrig slutar roa mig:

I allmänhet: Artiklar där "vanligt folk" talar ut i kvällspressen om hur orättvist och/eller felaktigt de blivit behandlade, där man märker att artikelförfattaren fiskar efter läsarreaktionen "nej nu får det tamejfan vara nog!" men detta uppsåt inte riktigt lyckas eftersom det antingen 1. inte är någon speciellt upprörande oförätt som skett, 2. det inte finns någon större risk för att scenariot ska upprepas eller 3. det är jävligt uppenbart att de upprörda offren har sig själva att skylla (den sista kategorin är allra roligast, men också mest sällsynt). Speciellt kul är det om ett eller flera av följande citat finns med i texten:
1. "Det är rent ut sagt för jävligt"
2. "Ska det få gå till så här?"
3. "Ingen vill ta något ansvar"

Men, i synnerhet: BILDERNA som illustrerar dessa artiklar! Det är alltid samma bedrövade familj som med sorgsna puppyeyes blickar in i kameran, och har man riktig tur är det även någon i familjen (vanligtvis patriarken) som vill ta itu med hårdhandskarna lite extra och därför lägger till med en bestämd min. I riktigt, riktigt speciella fall kan man också få se någon som hytter med näven mot kameran, alternativt gör det klassiska tummen ner-tecknet, och då brukar jag i hemlighet spara ner bilden i en hemlig mapp på min hårddisk som jag döpt till just "det är rent ut sagt för jävligt", bara på grund av att jag älskar det så mycket.

Ja, jag har en del problem, OK?

In the meantime dock, några fina exempel på att jo, det är verkligen rent ut sagt för jävligt:

-GAMMALT DATUM GÖMT UNDER LAPP PÅ NETTOS EXTRAPRISKYCKLING!
-PATRIK KAN MISSA FOTBOLLS-VM!
-och så ett dagsfärskt bidrag: GLAS I BARNENS POMMES FRITES!

...och jag kan verkligen inte sluta undra: tipsar de själva kvällspressen? Det måste de ju göra, eller? Hmmm....reklamera den felaktiga varan? Ringa expressens tipstelefon? VALET MÅSTE VARA SVÅRT.

Fan vad jag är sur för att jag inte hittadelänken till den hjärtskärande historien om barnet som halkade på en tomat som fallit ner från grönsaksdisken på Lidl, för övrigt (nej, de ville inte ta något ansvar). Och, on a WHOLE other note, herregud vad jag älskar TV4+ för deras fina initiativ att sända TRE Lostavsnitt i repris efter varandra på söndagskvällar under sommaren. Kärlek. Jag kan nu somna med ett förnöjt leende på läpparna, min fortfarande igentäppta näsa och jävligt irriterande tinnitus till trots.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Ahaha! Det bästa är ju att i artikeln om glas i pompan så har dom ju verkligen kontaktat Aftonbladet före affären där dom köpte skiten. "Vi ska kontakta dom imorrn", typ. Ja, för annars kanske dom hinner ta tillbaka pompan innan ni kan visa upp er redneck-familj i Aftonbladet! Oh no!

Anonym sa...

Jag har alltid undrat över människor som kontaktar tidningen i syfte att visa upp den största fisken, eller den konstigaste svampen eller något dylikt...Jag menar, någonstans måste de ju tro att det är av intersse för resten av kommunens/länets/landets invånvare att läsa om bravaden. Men jag fattar inte hur de kommer fram till det.."Kolla morfar vilken jättefisk!!" - "Å, då måste vi ringa pressen" liksom...Vad?