lördag, januari 06, 2007

Så går ett år ifrån vårt liv och kommer aldrig åter

Jag har förstått att det är kutym att summera året som gick såhär runt årsskiftet (ja ja, jag har inte pallat innan), så här kommer nu min summering av 2006, i samma omsorgsfulla kategorier som jag en gång sammanfattade 2005 i:

-Årets shopping:
2005 års vinnare: London, helt klart. There is something to be said for att spendera halva studiemedlet inom ramen av en halv timme och cirka 50 kvadratmeter. Detsamma gäller det konstanta mässandet av mantrat "Men om man tar det på VISAkortet..." som eventuellt var den mening som både jag och Carro yttrade flest gånger under de aktuella dagarna.
2006 års vinnare: Jag tror inte att jag har satt in en shopping-punktattack på samma sätt det här året. Däremot har jag spenderat en jävla massa penagar kontinuerligt på second hand-klänningar, skor och HQhair.co.uk, men what else is new, liksom?

-Årets skor:
2005 års vinnare: Kilklackar. Måtte de förbli fashionabla forever and ever.
2006 års vinnare: Jag gladdes åt den bastantare klackens definitiva återkomst, jag har en speciell plats i mitt hjärta avsatt för klumpiga skor. Jag misstänker att detta härrör från de år runt 92-93 då jag hade Dr Martens-kängor till allt (jag har sällan känt mig så snygg som när jag slutade nian iklädd blommig klänning, pottfrisyr klippt efter en bild på Jane i Melrose Place, Dr Martens och raggsockor till bara ben). MER KLUMPKLACK ÅT FOLKET (=mig)! Annars, som alltid, mina vinröda tantskor.

-Årets fetaste felbedömning:
2005 års vinnare: Maj månad. Såhär retrospektivt...vill jag nog inte ens tala om det.
2006 års vinnare: November och framåt, eller vi ska kanske uttrycka det som "min beslutssamhet, inre styrka och mentala stabilitet"? Jag borde ha haft i åtanke att dessa inte existerar innan jag gav mig in på en massa idioti. Och jag vill inte tala om detta heller.

-Årets bästa hamburgare i Malmö, i år ändrat till "Årets bästa sushi i Malmö" eftersom hamburgerlistan är oförändrad från förra året:
2005 års vinnare:
1. Vinylbarens Bob Marleyburgare med paprika, jalapeños och ananas.
2. Stippes vegoburgare.
3. Tom Fritz, för alltid i mitt hjärta.
4. Sibylla på Möllevångstorget.
5. Burgaren på Miso vegokök.

2006 års vinnare:
1. Chill Out Sushi. Det ligger ett sushiställe bredvid mitt hus! DET LIGGER ETT SUSHISTÄLLE BREDVID MITT HUS!!!
2. Musashi. Still going strong.
3. Sushido. Eftersom man får en vegetarisk tofunigiri bland sin döda fisk utan att behöva be om det speciellt och deras sjögrässallad är lovely.
4. Ikizukuri. Lite små bitar, men gott och billigt, vilket jag ju inte är svår på.
5. Den nere vid Värnhem som jag bara besökt en gång eftersom det inte riktigt är my neck of the woods.

-Årets populärkulturella ögonblick:
2005 års vinnare:
Obi-Wan: "You were like my brother, Anakin! I loved you!"
Anakin: "I hate you!"
Lina, emo i biosalongen: *sniff*

2006 års vinnare:

Ska man förresten åka till Stockholm och se krogshowen med Orup (åh) och Lena Philipsson (buuuuu)? Ska man, ska man, ska man? Jag är ju så sugen...OK, det här får övervägas vid ett senare tillfälle.

-Årets byebye:
2005 års vinnare: SKOLAN!
2006 års vinnare: Mitt omdöme? Och Daniel! Jag saknar dig,även om du inte läser min blogg (hora!).

-Årets well, hello:
2005 års vinnare: eh...ARBETSLÖSHET!
2006 års vinnare: En stabilare arbetssituation, en stabilare ekonomi, pendelkortjävlaskånetrafikenhelvete, jidder (såväl verbalt som mentalt), fina saker, fina människor, nya besattheter, avsaknad av trettioårskris (ja, fortfarande!), Wagamama och Urban Outfitters och MAC-disk bara ett sund ifrån mig, state of mind: förvirrad och lätt uppfuckad men ändå rustad och redo att ta sig an Kappahlmänniskor, idioter som pratar med busschauffören under resan, småbarnföräldrar och andra styggelser (hoppas jag i alla fall).

Förhoppningar inför 2007: Gärna ett fast, välbetalt jobb, att hålla mina vänner nära och resten av mänskligheten långt borta, samt glamourresa till Hollywood, tack. Dessutom ska det fan bloggas mer, jag fick lite ångest när jag letade efter förra årets inlägg och såg att jag inte bara skrivit 22 (!) inlägg under förra januari utan att jag var helt avspänd och witty (ja, allt är ju relativt, men...). Det är jag fan aldrig nuförtiden, men det ska det bli ändring på. Eventuellt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sushiplejset nere vid Värnhem heter Samurai. Tror jag.

Anonym sa...

Jag är också fast i HQHair-beroende. Klickade just iväg ytterligare en beställning.... Men de har ju så fantastiskt sortiment, i synnerhet när man som jag bor på en mindre ort med MYCKET begränsat utbud. Kul blogg du har förresten, är smått beroende av att läsa den också!

Kram, Helena S.

Lina sa...

Fubbick: Det kan nog stämma, ja. Jag har nog inte noterat namn och omgivning så noga utan mest gått på de, eh, primala instinkterna.

Helena S: Ehrm, jag skickade en beställning igår...eftersom de reade ut lite gamla julspecialboxar och liknande kändes det faktiskt nödvändigt (eh, typ). Och tack så mycket!!!

<3

Daniel sa...

CP-hora. Jag laser visst det din blogg. Det ar bara du som inte uppdaterar den ofta nog. Min blogg ar tillbaka ovanpa allt. Pa gott och ont. Internationell ar den ocksa! Planerar du att komma hit snart eller?

Lina sa...

Åh, bögen, jag blir alldeles till mig nu. Du är givetvis tillbaka i min länklista.

För övrigt vill jag gärna tillägga att jag uppdaterar FLITIGT...-ish.

Och ja! Snart! Hoppas jag!

forever yours,
/Jabba