tisdag, december 19, 2006

Desperat kvinna söker vägledning

OK, så vem är hemma på det här med herrparfym? Jag har åkt på uppdraget att inhandla parfym i julklapp (detta trots att jag i år har varit förutseende och köpt alla mina julklappar på internet i god tid just för att slippa trängas med äckliga människor - nu blir det alltså ändå Åhléns med pöbeln imorgon, oh joy!). Mitt problem är dock detta:

Jag vet inte jackshit om herrparfymer. Jag vet vad jag tycker luktar gott, men jag har kass koll, gillar personligen mest parfymer som jag inte tror skulle passa mottagaren av julklappen (det vill säga min bror, det är min kära mor som jag åtagit mig att handla åt) och jag har ingen aning om var jag ska börja. Dessutom har jag, när jag gjort försök att reka lite på internet, sett att alla herrparfymer marknadsförs med goa klyschor av typen "till den aktiva mannen", "passar den sportiga typen", eller varför inte som på Kicks "presenttips till ung man, över 300 kronor"-sida, som "En exklusiv doft för den målmedvetne mannen. Sofistikerad, dynamisk och sensuell" eller "En fräsch doft med inslag av citrus och trä som vänder sig till mannen med sportig livsstil, attityd och elegans". Som sagt, jag ska alltså köpa till min bror, och jag känner att det där med sofistikerad, dynamisk och sensuell ligger lite väl långt från verkligheten - en beskrivning som fått mig att känna att det här kan kanske vara något hade snarare varit "En doft som passar den unge mannen som uppskattar att åka på allsvenska bortamatcher med den fräscha supporterbussen och dinera framför storbilds-TV:n på Sams bar, och vars andra julklapp från sin fingertoppskänsliga syster kommer att bli samlingsdvd:n med Agne och Svullos samlade produktion" (och nej, jag tänker då inte i första hand på doften av billig öl och/eller svettig matchtröja). Vad ska jag köpa? Någon? Snälla hjälp.

Photobucket - Video and Image Hosting
jag och brodern kopplar gemensamt på the death stare

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ptjaa, alltså.. om den här stämmer in på din senare beskrivning är väl tveksamt men jag måste iaf få lov att tipsa om en riktig goding från Van Gils! Exakt vad doften heter vet jag inte men har skrivit mer om den här: http://nippertippan.webblogg.se/210906163709_feltajmat.html
En riktig womanizer-parfym, lovar (även om det kanske inte är syftet då man köper till brorsan).

Anonym sa...

Å, jag tänkte också tipsa om Van Gils. Och sen, trots att det bär mig lite emot, Paris Hiltons parfym för män luktar snuskigt gott. JeanPaul Gaultier (den som ser ut som en manskropp) funkar.

I alla fall; tänkte bara önska en god jul och skicka en julkram. Den kanske behövs någon gång.

Ha det gott och ta hand om dig.

Xtian sa...

2 favoriter:

Van Gils "between sheets". Gillas av kvinnfolk generellt och doftar gott även för herrn ifråga.

Ralph Lauren "Romance" - it's all in the name... Eller egntligen inte, men den luktar gott den oxå.

Lina sa...

TACK TACK TACK alla snälla människor för tipsen!

Det enda problemet jag stötte på var att parfymerna ni tipsade om luktade lite FÖR gott, och jag vågade inte riktigt köpa en parfym som framkallade tankar av typen "mmmmyess, HOMBRE!" hos mig själv för att ge till min bror, eftersom det hade varit aningen SICK AND WRONG. I slutändan körde jag därför istället på Clinique Happy for men, den kändes lagom osexig och dessutom lite fräsch, och lite fräscha inslag kan nog sannerligen vara på sin plats i supporterbussen/på Sams bar. Men som sagt, tack tack tack ändå. Ni är da shizz, och jag har fortfarande kvar några doftprover i min väska, ty det är den sortens tragiska människa jag är.

Och Erika: Tusen tack!!! Jag behöver ALLTID bevis på att kanske inte alla hatar mig ändå....right back atcha! KRAM