söndag, mars 11, 2007

I moved like Harlow in Monte Carlo

Jag hörde det ryktas att det i veckan kommer att ske en dvd-rerelease av en av mina bästa filmer någonsin, The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert. Jag blev lite inspirerad och grävde fram min gamla vhs-kopia (vi behöver kanske inte gå in på några osmakliga detaljer om min sjukt smärtsamma bakfylla, låt oss bara säga att framstupa sidoläge i tv-soffan har känts som ett jävligt lämpligt alternativ idag), bara för att konstatera att ja, jag älskar den fortfarande lika djupt och innerligt. Åh, den är så bra. Dialogen! Pingisbollscenen! Det faktum att Guy Pearce gick direkt från tonårsidol i Neigbours till Felicia Jollygoodfellow på ett så fullständigt briljant sätt! Hugo Weaving (alltid, alltid fantastisk)! Åh kärleken!


4 kommentarer:

Johanna sa...

Det bästa är ju att filmhistoriens bästa soundtrack låt finns att skråla ikapp till på en av Singstar-skivorna! Åh tänk att få sitta hemma och sippa spånken samtidigt som man blödigt stånkar "iiii've been to paradise, but i've..never been to meeeeeEEEEEEE" i tonsäker falsett!

Lina sa...

Åh, är det sant? Scenariot ger mig lite rysningar av välbehag, speciellt tanken på att få ta sig an det talade stycket. You know what truth is? It's that little baby you're holding!

Anonym sa...

Älsk, älsk, älsk.

Andra underbara minnen från nämnda film: Bobs skinnband i pannan. Bobs thailändska frus paradrätt lamb with meringue. Aboriginerkillen med sköna queertendenser. Å.

Lina sa...

Ååh, jag vet! Bara kvalitetsscener, och jag nu varken generaliserar eller överdriver jag. Och vi har inte ens NÄMNT scenen med filmhistoriens kanske allra bästa citat "Listen, mullet, why don't you set fire to your tampon and blow your box apart, 'cause that's the only bang you're ever gonna get, sweetheart" (fritt ur minnet nu, men andemeningen är ju densamma). Undrar om det finns extramaterial på dvd:n? Jag känner att den nog måste bli min.